הרצאות וסדנאות סליחה
הוספת סליחה   |   סדנת סליחה   |   כתבות ומאמרים   |   אסטרולוגיה   |   חלומות  |   קבלה   |    תא וידויים   |  יום כיפור  |  פקס לכותל   |   סליחה טלפונית 
RSS
English  |  נגיעות לחיים רגועים יותר  |  סדנאות לחיים רגועים |  סיור סליחות |  צור קשר  |  הוסיפו למועדפים
סדנת סליחה

לסלוח לשחרר ולהמשיך הלאה על נוסחת הסליחה ב 3 שלבים
למידע נוסף>>
הדרך אל האושר
מהי סליחה  
  איך סולחים?  
  הצורך בבקשת סליחה  
התנצלות  
כעס  
שלווה  
חנינה  
לקחת אחריות  
סליחה בתקשורת  
דרכי פיוס  
למאמרים נוספים  
סליחות אחרונות
סליחה
סליחה
סליחה במשפחה לקרוב ולרחוק
סליחה מכל הלב
סליחה מאבא
אופיר
סליחה מהמורה
סליחה מהאפרוח שלי
סליחה ותודה לאמא
תודה ..תודה...תודה...תודה...
סליחה מתולוגית ששינתה את פני ההסטורייה
סליחה שגרתי בקרית חיים
סליחה לעצמי
סליחה אני סולח לאבא של אישתי
אצלי גם חמותי ולשעבר וגם אמא
כבר 10שנים שהם לא מדברים
סליחה המורה
 

קבלה וסליחה
חוכמת הקבלה נותנת לנו את הכלים להפוך כל כאוס להגשמה עצמית. למצוא את הטוב ברע. מועקה בלב, רצון לשלווה ופיוס דורשות תיקון. אחד התיקונים בקבלה הוא להבין ולהודות שעשיתי משהו לא בסדר. שפגעתי במישהו. להבין למה , את המשמעות את שורש הבעייה ואז לתקן ולבקש סליחה.

לחצו כאן להמשך...


סליחה ותודה
"סליחה ותודה-מלים שהכול יודעים פישרן
ועם זאת- לא יסולא בפז ערכן
ערכן
הן מביאות תחושת הקלה, אהבת אדם וסיפוק
הן לאומר והן לנאמר ללא צורך בנימוק
וככל שנרבה השימוש במלים סליחה ותודה
כן יגרעו כעס ואלימות ותרבה האהדה. "

 

סיבות ומניעים

רובי גוטליב- מאמן ומרפה פילוסופי
מושגים כמו סיבה ומסובב / עילה ומניע אינם חדשים בלקסיקון שלנו. כבר הספקנו ללמוד ולהבין כי מאחורי כל דבר ועניין בחיינו עומדת סיבה כלשהי המונעת על ידי מניע כלשהו. השאלה היא; האם אנחנו מסוגלים לאבחן את הסיבות ואת המניעים המרכזיים בחיינו על מנת ללמוד ולהבין מה מפעיל אותנו?

מאחר וכל אחד מאיתנו נולד עם חוויה נבחרת ומוגדרת היטב שבבסיסה קיימת סיבה והיא מצוידת במניע מוגדר (עקרונית) לשם הבאתה לידי מימוש, הרי שברמה העליונה והראשונה של כל אחד מאיתנו קיימת סיבה וקיים מניע ראשוני ובסיסי. כל אחד בהתאם לחווייתו האישית.

מעט מידע על סיבה ומניע ראשוניים אלה ניתן למצוא בנתוני הלידה של האדם – תאריך לידתו (יום, חודש ושנה) – בדומה למכונית שעל שילדה מצוין סוג המנוע ונפחו. אומנם זהו מידע גולמי ומועט, על קצה המזלג, אך עדיין נותן אינדיקציה מסוימת שאין לזלזל בחשיבותה.

הרמה השנייה של הסיבה והמסובב תהיה הרמה המייצגת את הסיבות והמניעים של ה"עצמי" של כל אחד, מתוך הנחה שאנחנו כבר מבינים כי "עצמי" ו"אני" הינן שתי ישויות נפרדות זו מזו הפועלות בנפרד ולרוב בניגוד אינטרסים ברור ומכוון. הסיבות והמניעים של ה"עצמי" יופיעו, שוב באופן קטגוריאלי בנתוני מפת הלידה של האדם. הרמה השלישית של הסיבות והמניעים, הרמה השייכת ל"אני" – הרובד הפיזי, הגוף – יופיעו אף הם באופן קטגוריאלי בנתוני מפת הלידה של אותו אדם.

למרבה הצער, אין אנו נותנים את דעתנו, או לפחות לא מספיק נותנים את דעתנו, לסיבות ולמניעים העומדים מאחורי ההתנהלות שלנו במגוון תחומי החיים. חיינו כל כך אוטומטיים וכל כך ריטואליים עד כי איננו מקדישים כלל מחשבה על הסיבות והמניעים מאחורי פעולות, מעשים והתנהלות שגרתית גם כאשר נדרשת לכך חשיבה ותשומת לב. אילו טרחנו לעשות כך היינו מגלים כי למעשה אנחנו מופעלים על ידי שני מנועים (מניעים) עיקריים כהגדרה כוללת. מנוע (מניע) רצוני – המפעיל את כל אותם דברים שאנחנו רוצים לעשות / להשיג. ומנוע (מניע) כפייתי – המפעיל את אותם דברים שאין אנו רוצים אך נאלצים (צריכים) לעשות / להשיג. המניע הראשון הוא מניע ההנאה (לא במקרה הנאה והנעה נשמעים זהה) ואילו השני הוא מניע הפחד.

אותה חלוקה קטגורית קיימת גם באשר לסיבות. גם כאן קיימים שתי קטגוריות כלליות לסיבות שמאחורי ההתנהלות שלנו. האחת נובעת וקשורה בנו ואילו השנייה נובעת וקשורה בסובב אותנו. במילים אחרות, קטגוריה אחת מאגדת את כל אותם הסיבות שמאחורי הרצונות שלנו ואילו השנייה מאגדת את כל הסיבות שמאחורי הרצונות שאינן שלנו, קרי, מוסכמות, נורמות, חוקים מוסר וכו'. גם כאן הסיבות שמאחורי הרצונות שלנו הן סיבות מהנות ואילו הסיבות שמאחורי רצונם של אחרים הן סיבות מפחידות.

כהכללה ניתן לומר כי רוב הסיבות והמניעים שמאחורי ההתנהלות שלנו הינן סיבות ומניעים שמקורן פחד. רק חלק קטן, ולעיתים בכלל לא, מאותם סיבות ומניעים מקורו בהנאה. חשוב לסווג משפט אחרון זה, הכללה זו נוגעת וקיימת ברמה השלישית של הסיבות והמניעים, קרי, ברמת הגוף הפיזי. ברמה השנייה של ה"עצמי" הכללה זו לא תהיה נכונה ומכאן נובע עיקר ניגוד האינטרסים שבין ה"אני" ל"עצמי". ברמה של ה"עצמי" הנטייה תהיה לפעול דווקא מתוך סיבות ומניעים הנובעים מהנאה ולא מאלה הנובעים מפחד. אך בהתמרה שבין ה"עצמי" ל"אני", בין החלק המהותי והחלק הזהותי, מתקיימת טרנספורמציה והרצון מותמר לצורך.

אין זה חדש כי בני אדם אינם רוצים לעשות את מה שאומרים להם, הם אינם ששים לשמור על החוק או לקיים נורמות כאלה או אחרות. בבסיסם, בחלק של ה"עצמי", האדם רוצה להיות אינדיבידואל. אך המשמעות של להיות אינדיבידואל, לעשות רק את מה שהוא רוצה, לפעול רק מתוך ההנאה של עצמו מפעיל קונוטציות מפחידות שגורמות לרובנו לוותר על שאיפה שורשית זו ולפעול מתוך צורך ואילוץ התואמים את הכלל. כבר התייחסתי בעבר למשמעות של "וגר זאב עם כבש..." בהיבט של שתי הקטבים של כל אחד מאיתנו. היבט נוסף של אותה "תחזית אחרית הימים" הוא ההיבט שבין מייצג העדר – הכבש, לבין מייצג האינדיבידואל – הזאב. לעיתים אני שואל את עצמי האם זו "תחזית אחרית הימים" כפי שישעיה מנבא או שמא זו מציאות עכשווית אוטנטית? כולנו זאבים משום שכך אנו נולדים וזו מטרת היותנו כאן, להיות אינדיבידואלים בעלי חוויה ספציפית וייחודית ומאידך כולנו מחופשים לכבשים משום שאנחנו פוחדים להיות זאבים ומשום שנוח הרבה יותר להיות חלק מהעדר מאשר נפרד ממנו.

התייחסתי באחד מהשיעורים למושג "מוסר" ואמרתי שהוא מתחלק לשתי קטגוריות, המוסר החברתי והמוסר האישי. למרבה הפלא אותו מוסר חברתי המשתנה חדשות לבקרים חשוב לנו לאין ערוך מאשר המוסר האישי, העצמי. המושג "יושרה" שמתייחס למוסר העצמי, מתקיים ונשמר רק לעיתים נדירות ורק על ידי בודדים שאינם פוחדים מפני "הגיליוטינה" של המוסר החברתי. יושרה היא הביטוי האולטימטיבי להתנהלות מתוך סיבות ומניעים של ה"עצמי" הנובעים אך ורק מרצון ואילו מוסר חברתי הינו הביטוי האולטימטיבי להתנהלות מתוך סיבות ומניעים של ה"אני" הנובעים בעיקר מתוך צורך.

אומנם גלשתי מעט לנושאים רחבים וכוללניים אך לא החטאתי את הנושא המרכזי. בחזרה לקו המנחה, הסיבות והמניעים העומדים בבסיס התנהלותו של כל אדם, בשלושת הרמות, ניתנות לאבחון ולהבנה דרך מידע מדויק המופיע במפת הלידה של האדם. אומנם המידע יהיה קטגוריאלי אך לא יקשה לפתוח קטגוריה זו לכדי פרוט לגבי תחומים ונושאים ספציפיים כמו גם לגבי התפצלות השורש לענפים ותתי ענפים במכלול ההתנהלות של האדם במגוון תחומי חייו.

אם טרם נשאלה השאלה, או טרם הובנה חשיבותו של אבחון זה הרי ההסבר; כאשר סיבות ומניעי התנהלות האדם, הן ברמה קטגורית והן לפרטים מובנים וברורים ניתן ליצור את הלימוד ואת ההבנה שתוביל את האדם לבחון את התנהלותו דרך סיבותיו ומניעיו ובכך ליצור את האפשרות לשינוי דפוסים וריטואלים התנהגותיים שמקורן ונביעתם שגוי. אם יובהרו לאדם המקומות בהם הסיבות והמניעים למעשיו מקורם בפחד או בסובב אותו יש להניח כי ירצה וישאף ליצור את השינוי על מנת להביא את התנהלותו למציאות שונה, מציאות של רצון והנאה ולא של פחד וכפייה. מספר המקרים בהם אני נתקל באמירה "אני רוצה אבל פוחד..." או "אני לא רוצה אבל צריך..." רב מכדי להתעלם. רצון הוא הבסיס לחיים ואילו צורך הוא הבסיס להישרדות. אומנם תוכניות הריאליטי של ההישרדות מאד פופולאריות היום, אך אין צורך בתוכניות טלביזיה שכאלה מאחר ורובנו מצויים בריאליטי שכזה ביום יום.

אם תעצרו באופן אקראי בני אדם ברחוב ותשאלו לסיבות ולמניעים המתקיימים ברקע חייהם תופתעו לגלות שתגבלו תשובה אחידה פחות או יותר, כמעט כולם ישיבו שהם רוצים לחיות טוב ולהיות מאושרים. יתכן כי תשובות מסוימות יהיו נרחבות יותר וחלקן קצרות אך בכוונה הכללית כולם או לפחות רובם ייסובו סביב אותה סיבה ואותו מניע – לחיות טוב ולהיות מאושר. כמובן שאם תנסו לבקש הרחבה ופרוט לגבי "לחיות טוב ולהיות מאושר", יתקבלו ואריאציות שונות ובעלי מדדים שונים של אותם מושגים. עבור חלק לחיות טוב נמדד בכמות הכסף בכיס, עבור אחרים זה יימדד במשרה חשובה, יש שעבורם זה יהיה היכולת לא לעשות כלום מלבד בילויים. "מאושר" עשוי להיות עבור חלק מאיתנו פועל יוצא של מימוש עצמי, אצל חלק אחר זה עשוי להיות כרוך בזוגיות ומשפחתיות ויש שעבורם להיות מאושר הוא פשוט העובדה שהם קמים בבוקר בריאים ומחייכים.

עדיין למרות הפשטות הבנאלית, לכאורה, שעשויה להתקבל ממשאל שכזה, לכל אחד מאיתנו יש מכלול שלם של סיבות ומניעים ברקע ובבסיס חיינו ברבדים השונים ובתחומים השונים. יש כאן פרדוקס מסוים, אם המכנה המשותף של כולנו זהה – לחיות טוב ולהיות מאושר – מדוע איננו מצליחים להגיע להרמוניה בינינו לבין עצמנו? מדוע, בכל זאת, אנו מצויים בקונפליקטים, תחרות, מאבקים ומלחמות זה עם זה?

ניתן לחלק את התשובה לשתיים:
• הפרשנות האינדיבידואלית של "לחיות טוב ולהיות מאושר" אינו בהכרח זהה מאחד לשני, אך בזה אין כל בעיה! לא כולם צריכים ליהנות מאותה מוסיקה.
• רוב חיינו סובבים ומתנהלים מסיבות הנובעות מאחרים ומונעים פחד. מאחר וכך, יש בנו מן הכעס והתסכול על עובדה מצערת זו, מה גם שאיננו מצליחים להשתחרר ממנה. אנחנו רוצים משכורת טובה יותר ותנאי עבודה טובים יותר אך פוחדים להתפטר מהעבודה הקיימת שמא נישאר קרחים מכאן ומכאן. כעס ותסכול סמוי אינו המתכון ל"חיות טוב ולהיות מאושר".
למרות שניתנה תשובה לשאלות, נשארה שאלה אחת – איך מעבירים בני אדם לפעול מתוך הסיבות הנובעות מהם ומונעות הנאה, במקום סיבות הנובעות מאחרים ומונעות פחד?

גם כאן ניתן לחלק את התשובה לשתיים:
• ברמה הכוללנית, משום שאנחנו חרדים מהאפשרות להיות אינדיבידואלים ומעדיפים להישאר בעדר, להיות חלק מהעדר כרוך במחיר של התנהלות מסיבות של אחרים ומניעים של פחד.
• ברמה הפרטנית, רוב בני האדם אינם יודעים כלל מה ההבדל בין הסיבות הנובעות מהם לבין הסיבות הנובעות מאחרים לא כל שכן להבדיל בין מניעי הנאה ומניעי פחד. כאשר חוסר הבנה זו קיים אין כל סיכוי ליצור את השינוי המבוקש ועל כן בני אדם ממשיכים להעביר את הזמן בהישרדות סטואית ומקווים ל"חיות טוב ולהיות מאושרים".

אין פסול בתקווה, למעט דבר אחד, היא משוללת כל אחריות! זו ההצהרה הכי ברורה והכי צלולה ל"הרמת ידיים וכניעה". "אני מקווה" משמעו – "אין לי כל השפעה ואחריות על חיי".

לרשימת הסדנאות

חזרה לרשימת הסדנאות



 
   חיפוש
תגיות לבקשת סליחה
סליחה במשפחה 
סליחה לחברים 
סליחה בעבודה 
סליחה בתקשורת 
סליחה בזוגיות 
סליחה בצבא 
סליחה בבית הספר 
סליחה לעולם 
סליחה לאלוהים 
סליחה, גם אני נפגעתי 
(סליחה (כללי  
תודה 
הוספת סליחה 
 
מדורים שימושיים
מכתב לאלוהים 
קבלה 
אסטרולוגיה 
נומרולוגיה 
קמיעות 
קברי צדיקים 
סליחה בשפות העולם 
סיפורי סליחה 
כתבות ומאמרים 
סדנאות
סדנאות - לחץ כאן למציאת סדנא 
סליחה ביהדות
סליחה ו - חגים 
משפטי סליחה 
סליחה בתורה 
ירושלים 
סליחה סליחות - סרט 
הכותל המערבי 
יום הכיפורים 
כללי
איך כותבים מכתב 
הרשם לניוזלטר 
יום הסליחה הישראלי 
בדיחות 
תמונות סליחה 
היועץ לשרותך 


קידום אתרים עמוד הבית | הוספת סליחה | תנאי שימוש |
צור קשר | אלוהים | על האתר | Google+‏
 כל הזכויות שמורות לאתר סליחה 2005 - 2012 ©