הרצאות וסדנאות סליחה
הוספת סליחה   |   סדנת סליחה   |   כתבות ומאמרים   |   אסטרולוגיה   |   חלומות  |   קבלה   |    תא וידויים   |  יום כיפור  |  פקס לכותל   |   סליחה טלפונית 
RSS
English  |  נגיעות לחיים רגועים יותר  |  סדנאות לחיים רגועים |  סיור סליחות |  צור קשר  |  הוסיפו למועדפים
מכאב לעוצמה
הזמנה להרצאת מבוא
(ללא תשלום)
אם כואב לך תדע שיש גם דרך אחרת לחיות עם הכאב בשלום והשלמה
למידע נוסף>>
הדרך אל האושר
מהי סליחה  
  איך סולחים?  
  הצורך בבקשת סליחה  
התנצלות  
כעס  
שלווה  
חנינה  
לקחת אחריות  
סליחה בתקשורת  
דרכי פיוס  
למאמרים נוספים  
סליחות אחרונות
אצלי גם חמותי ולשעבר וגם אמא
כבר 10שנים שהם לא מדברים
סליחה המורה
למדינה
אבא שבשמים היקר לי מכל
אבא סליחה..
אחים יקרים שלי, עם ישראל אבא אוהב אותנו!
לנסיך סליחה אהוב שאהבתי אותך במשך שנים
סליחה
סליחה לה´ ולעצמי
סליחה לעצמי
סליחה למי שגנב לי את הגיפ
בקשת סליחה ומחילה
סליחה
סליחה ה´ אני מבקש מחילה
סליחה אלוקים בסדר??
סליחה לכולם
 

קבלה וסליחה
חוכמת הקבלה נותנת לנו את הכלים להפוך כל כאוס להגשמה עצמית. למצוא את הטוב ברע. מועקה בלב, רצון לשלווה ופיוס דורשות תיקון. אחד התיקונים בקבלה הוא להבין ולהודות שעשיתי משהו לא בסדר. שפגעתי במישהו. להבין למה , את המשמעות את שורש הבעייה ואז לתקן ולבקש סליחה.

לחצו כאן להמשך...


סליחה ותודה
"סליחה ותודה-מלים שהכול יודעים פישרן
ועם זאת- לא יסולא בפז ערכן
ערכן
הן מביאות תחושת הקלה, אהבת אדם וסיפוק
הן לאומר והן לנאמר ללא צורך בנימוק
וככל שנרבה השימוש במלים סליחה ותודה
כן יגרעו כעס ואלימות ותרבה האהדה. "

 

לחיות ללא בושה

רובי גוטליב- מאמן ומרפה פילוסופי
זה נראה אגואיסטי, נעדר מוסר וחסר ערכים אך מאידך זה מפתה ומושך כמו פרפר לאש. למה? למה זה כל כך מפתה ומושך אם זה נראה כל כך רע? ולמה בכלל זה נראה רע? מה רע לחיות ללא בושה?

על מנת להתחיל לענות על השאלות יש לבחון ולהבין את משמעותה של הבושה. מושג שמופיע בהוויה התרבותית והערכית שלנו מוקדם מאד: בסיפור גן עדן בטרם אכילת הפרי האסור (עץ הדעת טוב ורע) נאמר: "ויהיו שניהם ערומים האדם ואשתו ולא יתבוששו". לאחר אכילת הפרי האסור וההסתתרות מפני אלהים, אומר אדם לאלהים: "... את קולך שמעתי בגן ואירא כי עירום אנכי ואחבא".

במילים אחרות ומתוך פרשנות קלה וברורה, נושא הבושה הינו פועל ישיר של שיפוטיות והתעסקות עם טוב ורע. הבושה אינה, אם כך ערך מוחלט וברור אלא ערך סובייקטיבי ופרשנותי בהתאמה ישירה לדעתו של האינדיבידואל על עצמו והאופן בו הוא נראה בעיני אחרים. האם ערום הוא או בעל כסות (יש להניח כי ברור הוא שאין מדובר בכסות במובן של בגד פיזי, אלא בגד במובן של הסתרה והתחפשות).

אם כך, אפשר לצמצם את השאלות לכדי שתיים בלבד: את מה אנחנו מסתירים ולמה?

אנחנו מסתירים את מה שאנחנו חושבים שאחרים יראו כשלילי, אנחנו מסתירים את מה שאנחנו חושבים כמנוגד לנורמה ולמוסכם אך בעיקר אנחנו מסתירים את משאלות ליבנו הכמוסות. אם הם כמוסות הרי שיש להניח שהן חורגות מהמקובל והנורמלי. הן כמוסות משום שהן ייחודיות לנו כייחודיים, הן כמוסות משום שהן מבדילות אותנו מהעדר והופכות אותנו לאינדיבידואלים. הפרדוקס הוא שדווקא ההסתרה היא הגורם השלילי, משום שהסתרה זו מקורה במעשה מכוון של חוסר אמת שמוגדר במילה "שקר".

חשוב להבין את ההבדל המהותי שבין "שקר" ל"חוסר אמת". "שקר" הינה פעולה שכוונה תחילה עומדת מאחוריה, כוונה שתכליתה להטעות או להסתיר את האמת מתוך מניעים ברורים. במילים אחרות, "שקר" הינה פעולה בעלת עילה ומניע. "חוסר אמת", לעומת זאת, פסיבי לרוב ומהווה תגובה למציאות כלשהי. כלומר הוא חסר את הכוונה תחילה. "חוסר אמת" עשוי לנבוע, לעיתים אף ממצב של חוסר הכרה במציאות / אמת מסוימת, ואין בכך בכדי לתת לו גושפנקא ועדיין חומרתו פחותה אם כי לרוב תוצאתו זהה. בדומה לכך שהמשפט הפלילי מכיר בהבדל שבין "רצח" ל"הריגה". אומנם בשני המקרים התוצאה זהה אך במקרה הראשון קיימת הוכחה ל"כוונה תחילה".

"לחיות ללא בושה" הינה מציאות שמכילה שני הקטבים: החיובי, נעוץ ביכולתו של אדם לחיות את חייו מתוך בחינה פנימית ובהעדר שיפוטיות והשוואתיות לסביבה, מוסכמותיה ומקובלותיה. לחיות מתוך האמת הפנימית שלו – להיות ערום – ללא הסתרה וללא כסות למהותו ולזהותו כפי שהיא. השלילי, למרבה הפלא, מהווה בדיוק את התוצאה שבשורש הכוונה. לחיות בשקר ובהסתרה על מנת לחמוק משיפוטיות ועל מנת ליצור מציאות מדומה התואמת, לכאורה, את דעת החברה, מוסכמותיה ומקובלותיה. אך מאחר ומדובר במציאות ובמצג מדומה שהמסתתר מאחוריו אינו דומה כלל למה שמוצג הרי ששקר תכליתו. מכאן שהרצון לחמוק מהתמודדות עם הבושה יוצר, למעשה, את הבושה עצמה בשקר ובהסתרה שמשמשים ככסות לאמת שיש בה, לכאורה, בושה.

יש במכלול השקרי הזה אלמנט נוסף שיקשה להתעלם ממנו, האדם המסתיר והחי בשקר מעביר את ההתמודדות ממנו למישהו אחר. כל עוד האדם מתמודד עם בושתו בינו לבין עצמו לא על ידי הסתרה ושקר אלא על ידי שקיפות ואמת הרי שזו התמודדות פרטנית שתכליתה התגברות על אלמנט השיפוטיות וההשוואתיות. זוהי למידה והתפתחות לקראת היכולת לחיות ללא בושה במובן המאד חיובי שלה. אך כאשר ההתמודדות עם אותם אלמנטים שיש בהם בושה, לכאורה, מוסתרים במסכת של שקרים ואשליות מועברת ההתמודדות של אותו אדם מעצמו לאחרים הסובבים אותו. כל עוד המצגת אותה מציג האדם בפני האחרים הינה שקרית ומדומה כל מערכת השיקולים, הבחירות והמעשים של האחרים נובעים ממידע שקרי ומצגת מדומה ועל כן הם מנועים מבחירות נכונות הנובעות מנתוני אמת. אין פלא שהדיבר העוסק בשקר מוגדר באופן כזה: "לא תעיד בחברך עד שקר". זו הסיבה שבעטייה אנו קושרים את "לחיות ללא בושה" לחוסר מוסריות, אגואיסטיות והעדר ערכים.

"לחיות ללא בושה" הוא שלב התפתחותי גבוה ובכך הוא מהווה את הפיתוי והמשיכה שלנו אליו. זהו שלב התפתחותי שבו אדם מצליח לנתק את עצמו מהעדריות והופך לאינדיבידואל בעל דעה ודרך מתוך שקיפות מוחלטת. "לחיות ללא בושה" אינו! מצביע ואף לא מציע את השיטה הפופולארית של ההתחפשות וההסתרה כדי לחמוק משיפוטיות וביקורת אין הוא מציע את: "ואת קולך אשמע בגן ואירא כי עירום אני", הוא מציע את: "ויהיו שניהם האדם ואשתו עירומים ולא יתבוששו"

יהיה תהליך התפתחותו של אדם מתקדם ונרחב ככל שיהיה, כל עוד השלב של "לחיות ללא בושה" לא הושג, אין להתפתחות שהושגה ערך רב. כי ליצור התפתחות, מחד ולפגוע בזולת, מאידך אינם יכולים לחיות בכפיפה אחת. יש בשפה העברית הגדרה מאד מדויקת למצב זה, אנו מכנים זאת "אין תוכו כברו". אין התאמה בין מה שמוצג לבין מה שבאמת קיים.

ראוי להבין כי הפגיעה בזולת תלויה ברמת ההסתרה, היקפה ועומקה, רובנו מנהלים את חיינו בשקיפות מסוימת, מי יותר ומי פחות. יש דברים שאין לנו כל בעיה להציג ולהראות, להפך שאנו מתגאים להציג ולהראות. אנו מציגים ומראים בגאווה רבה את איכויותינו ואת הישגינו ובמקביל מסתירים באדיקות רבה את חולשותינו ואת כישלונותינו. לא בכך מדובר, הכוונה להסתרה אקטיבית ומכוונת של מעשים, תכונות ואירועים שיש בהם, בושה וקלון, שיש בהם בכדי לשפוך אור על מהותו האמיתי של האדם, אופיו ותכונותיו. אינני יכול להימנע מלהביא את פרשת הנשיא כדוגמא לכוונת הדברים. אמירותיו, הצהרותיו וכל מעשיו נועדו להסתיר ולעוות את האמת שעמדה במוקד הפרשה. אמת שהייתה ועודנה ידועה וברורה לו ושפגעה פגיעה קשה באנשים שבחרו להאמין ולתמוך בו ואף באלה אשר נפגעו מעצם הפגיעה במוסד המכובד של הנשיאות. זו דוגמה להסתרה מכוונת, שקר, שתכליתו להראות טוב בכל מחיר. זו כבר אינה שאלה של שקיפות בנאלית יומיומית אלא של חוסר מוסר משווע. בעיני חמורה לא פחות התנהלותו השקרית והמעוותת מאשר העברות בהם הוא מואשם.

יצירת מצג שווא במתכוון, תוך כדי התעלמות מוחלטת מתוצאות המעשה על אחרים אינו שונה מאונס. אונס מוגדר כפעולה כוחנית הנכפית על מישהו בניגוד לרצונו ובניגוד לדעתו. אין כאן כל הבדל שכן בעצם השקר נוצרה הכפייה, הזולת בחר את בחירותיו בהתאם למצג השקרי שלא הוא אחראי לו.

"לחיות ללא בושה" יכול להיות הישג התפתחותי נעלה ובעל ערך שלא יסולא בפז, ומאידך הוא עלול להיות תהליך בזוי חסר מוסריות ונעדר ערכים שלכאורה מוצגים כמצגת מדומה ואשלייתית. אישה המוצאת מחייתה בזנות בפאתי הרחוב, קבל עם ועדה, עיסוק בזוי ומחפיר בעיני החברה ומוסכמותיה היא אישה החיה ללא בושה. לעומתה אישה חסודה המנצלת את אותם "אביזרים" ושיטות על מנת להשיג את מבוקשה תחת אצטלה של נורמטיביות ומוסריות, חיה, אף היא, ללא בושה. איזו משתיהן תייצג את הקוטב החיובי ואיזו את השלילי, לדעתכם?

לא יקשה לענות על שאלה זו, התשובה תהיה כמובן פועל יוצא של האופן בו האדם מוכן לראות את האמת ולא את הצביעות. הזונה בעיסוקה הגלוי, בזוי ככל שיהיה בעיני אחרים, אינה מסתירה דבר. לא באשר לעיסוקה, מהותה ואף לא באשר לזהותה בעיני אחרים. היא ללא ספק חיה ללא בושה ברמה הכי גבוהה האפשרית. השנייה, לעומתה, עושה את אותה פעולה בהבדל קטן ומשמעותי, היא עושה זאת בהסתרה ובמניפולטיביות, היא עושה זאת תחת מעטה של מוסר וערכים. גם זו חיה ללא בושה, ללא בושה במעשיה השקריים וללא ביזוי מצד הסביבה שאינה עדה לאמת המתרחשת תחת ההסוואה.

האם נותרה עדיין שאלה בעניין? האם לא ברור עדיין מי משתיהן חי ללא בושה? שתיהן!!!

לרשימת הסדנאות

חזרה לרשימת הסדנאות



 
   חיפוש
תגיות לבקשת סליחה
סליחה במשפחה 
סליחה לחברים 
סליחה בעבודה 
סליחה בתקשורת 
סליחה בזוגיות 
סליחה בצבא 
סליחה בבית הספר 
סליחה לעולם 
סליחה לאלוהים 
סליחה, גם אני נפגעתי 
(סליחה (כללי  
תודה 
הוספת סליחה 
 
מדורים שימושיים
מכתב לאלוהים 
קבלה 
אסטרולוגיה 
נומרולוגיה 
קמיעות 
קברי צדיקים 
סליחה בשפות העולם 
סיפורי סליחה 
כתבות ומאמרים 
סדנאות
סדנאות - לחץ כאן למציאת סדנא 
סליחה ביהדות
סליחה ו - חגים 
סליחה בתורה 
ירושלים 
סליחה סליחות - סרט 
הכותל המערבי 
יום הכיפורים 
כללי
איך כותבים מכתב 
הרשם לניוזלטר 
יום הסליחה הישראלי 
בדיחות 
תמונות סליחה 
היועץ לשרותך 


קידום אתרים עמוד הבית | הוספת סליחה | תנאי שימוש |
צור קשר | אלוהים | על האתר | Google+‏
 כל הזכויות שמורות לאתר סליחה 2005 - 2012 ©